V tejto časti seriálu CAD a archeológia sa pokúsim natieniť základné princípy kreslenia a modelovania v dokumentačnej praxi.
In this part of CAD in archaeology I’ll try to sketch a basic principles of CAD modeling in documentation praxis.
-
Uvedené zásady sú aplikačne nezávislé.
-
Sú výsledkom mojich skromných pozorovaní a úvah a nepredstavujú kodifikovaný štandard.
-
Okrem vlastných úvah sú pre mňa veľkou motiváciou nasledovné štúdie:
-
články Harrisona Eiteljorga II na serveri CSA, a jeho rozsiahly CAD manuál CSA CAD Guide for Archaeology and Architectural History
-
ebook Archaeological Computing (Eiteljorg, Limp), voľne k dispozícii
-
súbory English Heritage Guidance (Presentation of Historic Building Survey in CAD 1, 2)
-
server Archaeology Data Service, konkrétne projekt CAD: A Guide to Good Practice.
Model, nie kresba
-
Kresba je len grafickou náhradou, model je reálnou prezentáciou zobrazovanej skutočnosti. Pokiaľ kresba len substituuje realitu škálou grafických symbolov, dokáže CAD model zobraziť bod, líniu, plochu a hmotu ako reálne objekty
-
kresba (zväčša) je jedným z možných grafických vyjadrení situácie – typicky je nálezová situácia výskumu prezentovaná sadou tematických kresieb. CAD model je jeden korpus všetkých grafických dát
-
CAD model poskytuje údaje o reálnych metrických charakteristikách (dĺžka, plocha, objem) bez nutnosti ďalších výpočtov (cez merítko)
-
CAD model je segmentovaný (viď nižšie) a je dotazovateľný po atribútoch
-
CAD model je kompatibilný a ľahko zdieľateľný so systémami príbuzných oborov (geodézia, územné plánovanie, architektúra, GIS)
CADový model v simultánnych dvoch náhľadoch s rôznou projekciou (obr.01) a odfiltrovanie niektorých dát pre výstup do tlače v čierno-bielom prevedení (obr. 02). |
Rozdiel je zrejmý pri porovnaní rozšíreného použitia (bohužiaľ) DTP kreslítka Corel Draw pri dokumentácii nálezových situácií – v Coreli sa vytvára kresba, ktorej nasledovné použitie sa obmedzuje na vizuálne hodnotenie situácie. Ideálnym spôsobom tvorby grafickej dokumentácie je CADový model, ktorý (hodnotený z rôznych náhľadov) je dotazovaný podľa špecifických požiadaviek a na základe týchto sú tvorené tlačové výstupy.
2D, 2.5D a 3D
Vzhľadom k natívnemu 3D engine CADu a skutočnosti, že data získavané výskumom sú zvačša už georeferencované (výstupy z totálok), štandardným spůsobom terénnej dokumentácie je modelovanie v 3D. Projekcia do 2D je samozrejme vždy možná, obrátene to však nefunguje. Po 3D nemám na mysli plány / rezy s dodanou informatívnou hodnotou (údaje o niveletách apod.).
V praxi je možné vypozorovať príklon k “nepravému 3D”, resp. 2.5D, ktoré vzniká skladaním planárnych dokumentovaných situácií do jedného modelu (základ tvoria 2D projekcia fotogramov a vektorizovaných kresieb). Tento jav je zrejmý pri dokumentovaní nepravidelných štruktúr (rozpadlé murivá a pod) ((1 2.5D nie je ten správny termín sensu stricto viď http://en.wikipedia.org/wiki/2.5D , ale pre uchopenie myšlienky asi najvhodnejší)).
Obr.03-04. Ukážka nepravidelností na styčných hranách muriva, ktoré vznikalo zložením z viacerých 2D situácií. |
Vizuálne štýly modelovaných entít
Modelovanú entitu je možné zobrazovať základnou wireframe kompozíciou (línie, body), dvojrozmernými povrchmi (face, mesh) a telesami (3D solid). V princípe platí, že pri dodržaní minimálneho penza modelových entít (viď nižšie) je možné typy zobrazenia tranformovať – t.j. z wireframe na plošný a telesá a vice-versa – typickou ukážkou je štúdia modelovania nálezovej situácie z jednoduchej terénnej dokumentácie.
Je podstatné, aby dokumentačný model mal nadefinovanú úroveň typu vykreslenia a tú v rámci celého modelu štandardne dodržiaval. Wireframe model je rýchly pre tvorbu a má najnižšie systémové nároky, nie je však možné ho renderovať a neumožňuje napr. kolízne analýzy.
S modelovaním situácie na úrovni solidov sa človek stretne výnimočne, pre “pekné vizualizácie” je dostatočný model tvorený plošnou projekciou.
Archeoentity a pravidlá ich vykresľovania
Zatiaľčo prevažnú väčšinu dokumentovanej skutočnosti je možné modelovať zásadami geodézie, krajinného inžinierstva, či architektúry (geodetické merania, polygony aktivity, povchy terénu a pod.), modelovanie základných archeologických entít (stratigrafické jednotky, ďalej SJ) zatiaľ nemá súbor odpovedajúcich pravidiel.
V zásade sa SJ delia na depozit, negatív a koštrukciu ((2 V intenciách Sira E. C. Harrisa. Nemá význam na tomto mieste rozoberať jemné odtienky “stykových plôch”, ktoré sú často považované za samostatnú jednotku stratigrafie)). Identifikácia SJ = identifikácia jej povrchu; z uvedeného teda vyplýva, že dokumentácia SJ = dokumentácia povrchu/povrchov SJ. Minimálne penzum pre dokumentáciu jednotlivých typov SJ v 3D s predpokladom možného budúceho modelovania povrchov a telies je nasledovné ((3 je samozrejme možné ísť nadštandard a zvýšiť množstvo dat zbieraných v teréne – napr. za účelom realistickejšieho modelovania povrchov depozitov, vystihnutia zlomových hrán a negatívov a pod. Je irelevantné, akým spôsobom sú tieto data získané – kreslením na milimetrový papier, trackingom za pomoci TS, fotogrammetricky…)):
-
Depozit – horný povrch depozitu, formou uzavretej obrysovej polyline
-
Negativ – horný okraj (uzavretá obrysová polyline) a aspoň jeden profil jeho povrchu
-
Konštrukcia – povrchy stykových ploch formou obrysových línií
Definícia povrchu stratigrafickej jednotky je v každom prípade záležitosť terénneho pozorovania. Častým neduhom je neschopnosť atomizovať nálezovú situáciu na jednotlivé stratigrafické prvky (udalosti) a následne chybná definícia ich pôvodných povrchov – čož je v drtivej väčšine prípad negatívov, ktoré porušujú depozíciu. Obr. 11-14 slúžia ako ukážky takýchto prípadov.
Obr. 13-14.Identická situácia v profile – skica konštrukcie postráda definovaný negativ, ktorý zlikvidoval jej pôvodný povrch. |
V prípade nálezovej situácie, ktorá je dokumentovaná výlučne rezmi sú pravidlá analogické:
-
depozit je identifikovaný líniou svojho povrchu v reze (t.j. v prípade topologických analýz je depozit “všetko pod jeho identifikačnou líniou až po nasledovný povrch”) – otvorená polyline
-
negativ je vektorizovaný podľa svojho skutočného priebehu (otvorená polyline)
-
konštrukcia je regiónom ohraničením líniou stykových plôch (uzavretá polyline)
Vykresľovanie depozitov v reze spôsobom, akým ho prezentoval H. Eiteljorg (t.j. jeho spodná hranica a hranice polygonu výskumu) vedie k minimálne k dvom problémom – 1. je nutné dodatočne definovať (merať) povrch terénu a 2. týmto spôsobom vlastne nie je možné definovať najnižší depozit stratifikácie (často geologické podložie), nakoľko k jeho spodnej hranici nie je možné dospieť.
Obr. 19. Prevzaté z publikácie Eiteljorg – Limp 2006, s. 197, obr. 42, 43. Autori vektorizujú rezy nálezovej situácie spôsobom, ktorý považujem za nesprávny – po spodnej hrane depozitov… |
Štrukturovanie CADového modelu
Je pravdepodobne najdôležitejší problém. Znamená definovať hierarchiu modelu tak, aby sa v ňom dali dáta vyhľadávať, filtrovať a zobrazovať podľa relevantných kritérií (H. Eiteljorg používa výstižný termín “segmentácia”). Všetky v záhlaví uvedené zdroje túto záležitosť ponímajú len ako problém radenia kreslených objektov do hladín a ich filtrovanie (problematika Layer Naming Convention). Jedná sa o neblahý dôsledok výlučného užívania čistého AutoCADu a nie pokročilejších profesných nadstavieb, kedy je možné kreslené objekty asociovať i s objektovými datami, externými databázami a vytvárať GISovské “features”.
V prípade napr. výskumu Ústí nad Labem – FORUM bol CADový model hierarchizovaný nasledovne – základný nadradený mapový projekt (Autodesk Map 2008), ktorý menežuje podriadené zdrojové výkresy rozdelené z kapacitných dôvodov podľa plôch výskumu (Plocha I – III). Objekty vo všetkých výkresoch sú radené do hladiny podľa typu SJ (t.j. depozit/negatív/konštrukcia) a ku všetkým SJ je nalinkovaná externá databáza s údajmi o kontextoch. Vykresľovanie v nadradenom mapovom projekte prebieha na základe dotazov na podriadené výkresy, v konečnej inštancii je možné ešte vypínať/zapínať hladiny podľa potreby (viď i tento príspevok na serveri TerraVerita).
Obr. 20. Ukážka datových štruktúr CAD modelu z výskumu Ústí nad Labem – FORUM. Vľavo hierarchia podriadených výkresov a databázových linkov na stratigrafické postupnosti, vpravo hore zoznam Layerov vyfiltrovaných dotazom a vpravo dole dialógové okno dotazov. Autodesk Map 2008. |
Zhrnutie
-
CADový model je konzistentný súbor všetkých vektorových dát a iných externých dát z výskumu (nemusí byť jeden počítačový súbor vo fyzickom zmysle).
-
Je vytváraný 3D a v merítku 1:1, je georeferencovaný v definovanej projekcii.
-
Vykreslené data sú štruktúrované (“segmentované”) podľa určitého kľúča, ktorý umožňuje ich vyhľadávanie, filtrovanie a dotazovanie.
-
Jednotky stratigrafie sa delia podľa typu a každý typ má určité pravidlá zberu dat a ich vizualizovania. Všeobecne však platí, že model musí vystihovať povrch/povrchy stratigrafickej jednotky.
[serialposts]
[…] articles, I stated that CAD documentation of stratigraphic units is in the vast majority of cases 2.5D (semi 3D) – plan plan projection at a certain […]