Tip na elegantné kreslenie spádnic archeologických objektov v CAD prostredí.
Spádová krivka, alebo spádnica je, zjednodušene, línia indikujúca svažitosť terénu a je kolmá na vrstevnice. K sofistikovanejšej definícii pozri wiki.
Zatiaľčo v technických oboroch (napr. geodézii) je spádnica normatívne zobrazovaná pomocou technickej šrafy (striedanie krátkych a dlhých línií orientovaných v smere spádu, obr. 1), archeologická spádnica je úplne podľa tradícií oboru svojským samorastom. Tvoria ju nepravidelné trojuholníčky, orientované stranou k hrane objektu a protiľahlým vrcholom naznačujú sklon svahu (obr.2).
obr.1
obr.2
Je nepísaným (a nedodržovaným) pravidlom, že tvar trojuholníčku vyjadruje mieru svažitosti objektu – pokiaľ je svah “strmší”, je výška protiľahlého vrcholu väčšia – trojuholník je “pretiahnutý”. Sklon stien oboch objektov na obr. 01 je charakteristickou ukážkou.
Pre účely vektorizácie objektov v CADu je prirodzeným spôsobom vizualizácie spádnic vytvorenie bloku, poprípade viacerých blokov, ktoré zodpovedajú typom spádnic (obr. 3 – paletka so spádnicami v Autodesk Mapu).
V 2D sa jedná o triviálnu záležitosť – proste sa vytvoria bloky trojuholníčkov “kratšie, stredné a dlhé” a čao pipi. V 3D (t.j. pokiaľ sú hrany objektu kreslené realisticky s výškou) je už záležitosť delikátnejšia, ale vlastne jednoduchá – vystačíme si s jednou “dĺžkou” spádnice/trojuholníčku vo forme bloku a ten okrem toho, že bude pri pohľade zhora (“TOP VIEW”) svojimi proporciami zohľadňovať svažitosť terénu, bude pri izometrickom náhľade pôsobiť relatívne prirodzene.
Ten kúzelný a jednoduchý spôsob nie je nič iné, než modifikátor “ALIGN”, pomocou ktorého spádnicu zarovnáme na okraj 1. hrany a jej hrot usmerníme na 2. hranu. Trojuholník sa výškovo “zošikmí” a verne kopíruje spád terénneho svahu. Celý postup:
1. vytvor blok v tvare spádnice (BLOCK atd.)
2. vlož ho do výkresu
3. zarovnaj ho na hrany (v klasickom AutoCADe MODIFY > 3D OPERATIONS > ALIGN alebo priamo ALIGN na command line)
Nasledujú ukážky dvoch objektov s rozdielnou hĺbkou, pri ktorých boli bloky zarovnávané uvedeným spůsobom.
tohle všechno jsem dělal já,takže pokud chce někdo nějakou radu,tak mi napiště,ďobo o tom nic neví….jo jo to byly časy:(( ach jo
jup, to je pravda, lenže ty si môj maffler, takže je pre teba cťou, že som mohol odprezentovať výsledky tvojej práce .>)
jo, ešte, ak by si mal chuť napísať tu nejaký článok, napr. s názvom “Jak udělat webové stránky v zelený barvě”, rád ti poskytnem login…
ja tě zabiju:))
ještě by jsi mohl pro blbý jako já rozepsat, jak ten blok udělat, pokud to tu na stránkách je, tak na to odkaž
pozri, najlepšia varianta je v CADu napísať BLOCK a zmačknúť F1 .>)
inak:
http://www.maturita.cz/prv/prace_s_bloky_a_atributy.htm
nechci rejpat ale spádnice v CADu jsou přesně opačné než jak je kresli vetsinou dokumentatori :) tzn že příkrá spádnice v CADu vypadá jako mírná na terénu a naopak
tak to je potrebné vymeniť dokumentátorov, spádnice, alebo tento návod…